Car c’est bon

Met Alley Mian als laatste nieuwe trend in de stad vond ik het hoog tijd om een eerbetoon te brengen aan de Chinese hotspot (letterlijk ‘hot’, want de chef-kok kan een goede chili-olie wel smaken) waar het allemaal begon: Car Bon.

Dandanmian voor de hype

Je zou je een weg kunnen banen langs de Waterloosesteenweg, elke dag ergens anders kunnen eten, en nog keuze zat hebben. Op nummer 552 zie je de noedels niet handgetrokken worden, zoals dat het geval is in de Schildknaapsstraat, maar dat maakt het eten er niet minder vers op.

Naar Elsene gaan voor je dosis Chinees heeft zelfs z’n voordelen: bij Car Bon is het gezelliger zitten en je hoeft er niet in de rij te staan. Als je reserveert tenminste, want veel plaats is er niet en de regulars vullen de ruimte snel. Verzeker indien mogelijk een plaatsje aan de toog achter het raam, vanwaar je de Elsense begankenis aan je voorbij kunt zien gaan.

Voordat de nieuwste en meteen succesvolle toevoeging aan de familie, Alley Mian, enkele maanden geleden het levenslicht zag, had Car Bon al naam gemaakt sinds de opening ongeveer 7 jaar geleden. Het restaurant wordt door Michelin genoemd als een van de beste Aziatische restaurants in Brussel en draagt met trots zijn Bib Gourmand.
Hoewel “afhaalchinees” een optie is via Uber Eats of Deliveroo, moet je bij Car Bon niet het standaard afhaalmenu van een verwesterd Chinees restaurant verwachten. Take-away is meteen ook de enige kans om vanuit je zetel te genieten van hun overheerlijke crispy chili oil, volgens de chef zijn eigen geheime recept.

3 redenen om van Car Bon te houden:

  1. De kenmerkende Sichuan-chiliolie
  2. Betaalbare, authentieke, niet-verwesterde Chinese gerechten
  3. Uitzicht op het bruisende Elsene

Chinese BBQ

Hoewel oorspronkelijk niet van de regio, hebben eigenaren Zheng Yadan en Wei Lingyuan zich gewijd aan de Sichuanese keuken. De naam van het restaurant is een woordspeling op het Franse ‘car c’est bon’ (omdat het lekker is) en ‘carbon’, een verwijzing naar het gebruik van houtskool in de Sichuankeuken, die bekend staat om gerechten op de barbecue.

Geen link met carbonara, maar met wat fantasie wel met bolognese (puur om Italianen wat op stang te jagen), mijn favoriete gerecht op het menu: noedels gedrenkt in een pittige saus, met gehakt en chilipeper, bij Car Bon de versie zonder soep. Ik zou elke dag hun Dan Dan-noedels kunnen eten. Een ander succesnummer zijn de langoustine-wontons in pittige bouillon.

Sichuanese gerechten smaken het best als je ze deelt. Dat geeft je ook de kans om te proeven van zo veel mogelijk gerechten uit de uitgebreide menukaart. Je kunt je bestelling aanvullen met enkele extra hapjes uit de rest van Azië, zoals zeewiersalade, nems (Vietnamese loempia’s) of yakitori.

Het water loopt me in de mond terwijl ik erover schrijf. Ik heb dan ook meteen een tafel gereserveerd om een fond te leggen voor de match van Union tegen Antwerp. Een echte geluksbrenger, zo is gebleken. (puur om Antwerpsupporters wat op stang te jagen).

— Ella Van Craen

Waar?
Car Bon
Waterloosesteenweg 552
1050 Elsene

Deel dit artikel:

Lees ook deze artikels